اسرار امروز.ریحانه خوشحال. شهردار رشت در پاسخ به سوال خبرنگار اسرار امروز که پرسید با توجه به هشدار های هواشناسی از هفته ها قبل چرا باز هم در جریان سیل اخیرغافلگیر شدید و سیل شهر را فرا گرفت، گفت: اصلا غافلگیر نشدیم ما می دانستیم دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد...اگر آب منطقه ای وآبفای شهری به تعهدات خود عمل می کردند شاهد چنین سیل و خرابی نمی شدیم
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اسرار امروز، نشست خبری پایان سال شهردار رشت و اعضای شورای شهرا حضور اصحاب رسانه برگزار شد. این جلسه با تدبیرمحمد رضا فروتن، روابط عمومی شهرداری رشت، به شکلی نو و منحصر به فرد ساماندهی شد تا همه خبرنگاران در تمامی زمینهها بتوانند با فرصت باز به دغدغههای مردم بپردازند و تمام اعضای شورای شهر و شهردار رشت پاسخگوی این دغدغهمندیها باشند.
در این نشست خبری، رحیم شوقی، شهردار رشت، به بررسی وضعیت مدیریت شهری، برنامههای اجراشده و در دست اقدام، چالشهای موجود و راهکارهای پیشنهادی، مشکلات اقتصادی، وضعیت پروژههای عمرانی، راهکارهای کاهش ترافیک، بهسازی معابر و زیباسازی شهری، مدیریت بحران و سیلاب، و چالشهای توسعه پایدار و جدیت شهرداری برای تکمیل پروژههای نیمهتمام و آغاز پروژههای جدید در سال نو پرداخت.
مدیریت بحران و سیلاب
شهردار رشت در خصوص سیل اخیر در پاسخ به سوال خبرنگار اسرار امروز که پرسید با توجه به هشدارهای هواشناسی از هفتهها قبل؛ چرا باز هم در جریان سیل اخیر غافلگیر شدید؟ گفت: «اصلاً غافلگیر نشدیم. ما میدانستیم دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد.» وی ادامه داد: «وقتی باران میبارد، دقیقاً میدانم کدام نقطه از شهر قرار است با این حجم از بارندگی دچار آبگرفتگی شود و با اینکه وظیفه شهرداری نبوده، اما ۱۲ کیلومتر از رودخانههای زرجوب و گوهر رود را لایروبی و ۱۰ میلیارد تومان هم هزینه کردیم تا شهر را از فاجعه سیل نجات دهیم. اما دو رودخانه گوهر رود و زرجوب که در محل تلاقی به تالاب بزرگ انزلی وارد میشوند، پر از رسوب و گرفتگی بود و اجازه ورود سیل و طغیان رودخانهها به تالاب انزلی را نمیداد؛ به همین علت دچار سیل و آبگرفتگی شدیم.»
شوقی تاکید کرد: «در نقطه تلاقی به تالاب، آنقدر انباشت رسوب وجود دارد که دیگر شیبی ندارد تا اجازه بدهد آب وارد تالاب شود. ما با تمام همکارانمان در سیل اخیر بعضاً تا زانو در آب بودیم، آبگرفتگی را میدیدیم و حتی در بسیاری از مناطق که آب گرفته بود، شهرداری قبل از سیل، جمعآوری آبهای سطحی را اجرا کرده بود. اما بخش مربوط به حوزه آب منطقهای و آب فاضلاب چون لایروبی نشده بود، خروجی توان خروج آب را نداشت که باعث شد حجم عظیمی از سیل بجای رسیدن به تالاب، سر از خانههای مردم درآورد. وگرنه شهرداری حتی خارج از وظیفه ذاتی خود عمل کرد. اگر آب منطقهای و آب و فاضلاب هم به تعهدات خود عمل میکردند، شاهد چنین سیل و خرابی نمیشدیم. اما چون من شهردار هستم، مردم همهی این کوتاهیها را از چشم من میبینند.» و آنگاه با لبخندی تلخ که حکایت از نجابت داشت گفت: «من پذیرفتهام که همه من را مقصر بدانند...»
وی همچنین ادامه داد: «شهر رشت یکی از شهرهایی است که به دلیل شرایط اقلیمی و بارشهای مداوم، همواره در معرض خطر سیلاب قرار دارد که مدیریت بحران یکی از اولویتهای اصلی شهرداری است و برای این منظور، اقداماتی از جمله بهبود سیستم دفع آبهای سطحی و اصلاح شبکه فاضلاب شهری و همچنین بهرهگیری از فناوریهای نوین برای پیشبینی و کنترل بحرانهای طبیعی در دستور کار قرار دارد تا در آینده شاهد کاهش خسارات ناشی از سیلابها باشیم.»
شهردار رشت با بیان اینکه کاهش منابع مالی و مشکلات نقدینگی، اجرای بسیاری از پروژههای عمرانی را با چالش مواجه کرده است، گفت: «با تمام این اوصاف، شهرداری با اتخاذ راهبردهای مدیریت مالی و برنامهریزی دقیق، تلاش دارد تا از ظرفیتهای موجود حداکثر استفاده را برده و پروژههای اولویتدار را پیش ببرد.» وی همچنین تأکید کرد که تعامل و همکاری با بخش خصوصی یکی از راهکارهای اساسی برای تأمین منابع مالی مورد نیاز است و شهرداری به دنبال جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی برای تکمیل پروژههای نیمهتمام خواهد بود.
برنامههای شهرداری برای کاهش مشکلات ترافیکی
شهردار رشت با توجه به یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این جلسه که مسئله ترافیک بود، اذعان کرد: «افزایش تعداد خودروها، ضعف زیرساختهای حملونقل و نبود برنامهریزی مناسب در گذشته باعث ایجاد مشکلاتی در تردد شهروندان شده است.» وی افزود: «در این راستا، شهرداری مجموعهای از برنامهها را در دستور کار دارد که شامل توسعه مسیرهای ویژه دوچرخهسواری، احداث پارکینگهای عمومی در مناطق پرتردد، و اجرای طرحهای هوشمندسازی مدیریت ترافیک میشود. علاوه بر این، اصلاح هندسی برخی تقاطعها و توسعه ناوگان حملونقل عمومی از دیگر اقدامات پیشبینیشده برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر است.»
بهبود وضعیت آسفالت و تملک اراضی
رحیم شوقی از تولید روزانه ۴۰۰ تن آسفالت در کارخانه آسفالت رشت خبر داد و تأکید کرد که این میزان تولید علاوه بر فعالیتهای بخش خصوصی است و این مقدار آسفالت تولید شده برای بهبود معابر و خیابانهای مختلف در سطح شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شوقی همچنین تأکید کرد: که سال آینده نیز بهبود وضعیت آسفالت و توجه ویژه به معابر اصلی و فرعی در دستور کار قرار دارد و تا جلب رضایت کامل مردم در این زمینه، تلاشها ادامه خواهد داشت.
وی به پروژههای بهسازی معابر شهری اشاره کرد و افزود: «در ماههای اخیر، عملیات گستردهای برای ترمیم آسفالت خیابانها و کوچههای سطح شهر آغاز شده که علاوه بر بهسازی معابر، شهرداری برنامههایی برای نوسازی مبلمان شهری، توسعه فضای سبز، و اجرای پروژههای نورپردازی در دستور کار دارد. این اقدامات نهتنها موجب بهبود سیمای شهر خواهد شد، بلکه تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت.»
چالشها و راهکارهای توسعه پایدار شهری
رحیم شوقی با اشاره به برخی چالشهای توسعه شهری، بر اهمیت مشارکت شهروندان در امور شهری تأکید کرد و افزود: «توسعه پایدار نیازمند همکاری همهجانبه مردم، بخش خصوصی و نهادهای دولتی است. در همین راستا، حمایت از سرمایهگذاران داخلی و خارجی، توسعه زیرساختهای شهری با رویکرد پایدار، و بهبود خدمات شهری از جمله برنامههایی است که شهرداری در دستور کار دارد.»
همکاری با شورای شهر و چالشهای اقتصادی
شهردار رشت در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری سازنده با اعضای شورای اسلامی شهر رشت اشاره کرد و افزود که این همکاریها در تحقق پروژههای مختلف تأثیر زیادی داشته است. شوقی تأکید کرد که تمامی تصمیمات اجرایی و برنامههای عمرانی در این شهر، نتیجه همدلی و همکاری نزدیک شهرداری و شورای شهر است.
پروژههای ترافیکی و راههای بازگشایی
شوقی در پایان با بیان اینکه یکی از مهمترین پروژههای شهرداری رشت، بازگشایی مسیرها و کاهش مشکلات ترافیکی در این شهر است، گفت: «در این خصوص ۹۸ ملک برای بازگشایی مسیر سعدی به سرگل به تملک شهرداری درآمده است و تنها ۴-۵ ملک باقی مانده تا این مسیر بازگشایی شود.
وی اذعان داشت: که این پروژهها نهتنها باعث تسهیل در رفتوآمد شهروندان خواهد شد بلکه گامی مؤثر در کاهش ترافیک شهر رشت به شمار میرود.»