زباله خشک در دفنگاه سراوان جایگزین مصالح می شود

زباله خشک در دفنگاه سراوان جایگزین مصالح می شود

 اسرار امروز/ ریحانه خوشحال. 13 هکتار از جنگلهای سروان از دپوی زباله آزاد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسرارامروز، بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه به همراه سرپرست شهرداری رشت، رییس کمیسیون بهداشت و رییس کمیسیون عمرانی شورای شهر رشت از پروژه بهسازی لندفیل سراوان برای احیای مجدد این منطقه و ساماندهی زباله های دپو شده در سروان صورت گرفت.

در این بازدید اصحاب رسانه شاهد تغییرات چشمگیری بودند که بیش از 38 سال مردم سروان و استان گیلان را درگیر کرده بود. تغییراتی که شاید تا به چشم دیده نشود در باور نگنجد. حدود 13 هکتار از 22 هکتار زباله های دپو شده از 38 سال گذشته کاور و ساماندهی شده و13 هکتار از جنگلهای سروان از دپوی زباله آزاد و دوباره شروع به نفس کشیدن کردند و به جای بوی مشمئز کننده زباله، اکسیژن را هدیه دادند و مگسهایی که منطقه سراوان را با حضور پررنگ خود پوشانده بودند و امان از مردم سراوان بریده بودند به پایان امپراطوری خود رسیدند.

 کار بزرگی که طی 4 ماه اخیر صورت گرفت و طی قرارداد منعقد شده با پیمانکار مربوطه تا آذر ماه سال جاری اگر همراهی شود به پایان میرسد و کل زباله ها پاکسازی و منهدم می شود که در این صورت معضل بزرگی  که به یک بحران ملی تبدیل شده بود با تدابیر و همراهی شهرداری و شورای شهر رشت و گرفتن اعتبار استاندار از بودجه ملی به ثمرخواهد رسید. آرزویی که با همراهی مسئولان و مردم به واقعیت خواهد پیوست.

 تا آذر ماه سال جاری با همراهی مسئولان و مردم، پروژه سراوان به سرانجام میرسد

سرپرست شهرداری رشت در بازدید از سایت زباله سراوان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ و تأکیدات استاندار گیلان، وزیر کشور و رئیس جمهوردرخصوص سراوان اظهار کرد: از آذر ماه سال گذشته انتخاب پیمانکار انجام و قرارداد بسته شد. برنامه‌ریزی و محاسبات انجام شده یکساله بوده بنابراین تا آذر ماه سال جاری باید پروژه سراوان به سرانجام برسد.

یزدانی با بیان اینکه در این قرارداد حدود ۳۶۰ هزار مترمکعب زباله برای احداث پشته‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد:  در اثر ریزش باران و برف زباله‌ها رانش کرده و به سمت دره رفته بود اما اکنون ۱۳ متر برداشت شده و عرض رانش را کاهش دادیم و برای کاور کردن یا پوشش سطحی زباله نیز در ۲ فاز، یک فاز از بالای مدفن شروع به بهسازی کردیم که کار به اتمام رسید و درختکاری نیز انجام شد و یک فاز نیز پاشنه کار بود که در حال دیواره‌سازی سنگی برای جلوگیری از رانش زباله هستیم.

وی با بیان اینکه برای دیواره‌ سازی به منظور جلوگیری از رانش زباله و ورود شیرابه‌های آن به داخل جنگل، به عرض ۲۰ متر سنگ کار شده است، گفت: به عمق ۱۳ متر و به عرض ۲۰ متر دیواره ‌سازی انجام می‌شود و پشت آن باید به حالت پلکانی پُر شود و این ترتیب ادامه پیدا کند تا به تاج یا تَل زباله که ۱۰۵ متر عمق دارد برسد تا در زمان بارندگی شاهد ریزش و رانش نباشیم.

سرپرست شهرداری افزود: جنس این دیواره‌ها از سنگ است و پشت آن باید با زباله پُر شود و روی آن را با شن یا خاک محصور کنیم تا این دیواره‌ها احداث شود زیرا اگر از زباله های ریجکت و خشک استفاده نکنیم نمیتوانیم مصالح مورد نیاز را تامین نماییم چون میزان مصالح مورد نیاز برای این پروژه بسیار بالاست و قابل تامین نمی باشد و نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بنابراین از زباله ها بعنوان مصالح پایه استفاده میکنیم و بعد روی آن را با سنگ ، شن و خاک محصور می نماییم اما مشکل ما این است که ورود زباله جدید به سراوان نداریم و این ادامه و سرعت کار را با مشکل مواجه می کند .

یزدانی با اشاره به پیشرفت پروژه سراوان و تلاش پیمانکار حتی در روزهای بارانی و برفی گفت: تاکنون پروژه بهسازی سراوان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حتی از برنامه زمان‌بندی نیز جلوتر است اما چون از ابتدای سال نتوانستیم زباله را وارد سراوان کنیم، سرعت پرو‌ژه با کاهش مواجه شد چرا که پشت دیواره‌های مذکور باید با زباله پُر شود.

وی ادامه داد: لندفیل جدید نیز هنوز آماده نیست و ریجکتی‌هایی که در کارخانه کودآلی تولید می‌شود و شیرابه‌ای هم ندارد( زباله خشک) باید وارد سراوان شود تا بعنوان مصالح ازآن استفاده وعملیات پاکسازی سراوان از زباله تسریع گردد.

یزدانی ضمن تأکید بر آگاه‌سازی افکار عمومی در خصوص پسماند و اقدامات انجام شده در سایت سراوان تصریح کرد: این پروژه جزء معدود پروژه‌هایی است که بدون ایراد و توقفی به نحو احسن در حال پیشروی است اما متأسفانه برخی از نمایندگان و برخی مردم که ممکن است آگاهی کافی از این پروژه  نداشته باشند گمان کنند نباید ریجکتی کارخانه کودآلی وارد سراوان شود در حالی که هیچ آلودگی نداشته و برای به ثمر رساندن این پروژه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار در صورت عدم ورود زباله به سراوان کار را تعطیل می‌کند،گفت: اقدامات بسیار خوبی در سایت زباله سراوان انجام شده وهمه باید کمک کنیم تا این کار به اتمام برسد.

یزدانی افزود: البته تأکید استاندار گیلان هم مبنی بر این بود که زباله تَر به سراوان برده نشود اما زباله ریجکتی(زباله خشک) که به عنوان مصالح مورد استفاده قرار می‌گیرد باید وارد شود و در جداول قرار داد موجود است و اگر قرار بر اتمام پروژه در پاییز ۱۴۰۲باشد باید ریجکتی به سراوان وارد شود در غیر این صورت قادر به تهیه مصالح نیستیم و پروژه متوقف می شود.

مجموعه استانداری و متولیان امر در تعریف مکان جدید تجمیع زباله تعجیل کنند تا شیرابه‌ها دامن طبیعت گیلان را نگیرد

مهیار سماکچی رییس کمسیون عمرانی  شورای شهر رشت نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از لندفیل سراوان  با تاکید بر اینکه در دوره های گذشته وعده های بدون پشتوانه ای داده شده و برخی اظهارات غیر کارشناسی مطرح کرده بودند، یادآور شد: از شهرستان های مختلف زباله به سراوان می آید و وظیفه کل استان این است که به شهرداری رشت کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت کود آلی تکمیل شده و حتی برای ۱۰ روز آینده نیز ظرفیت ندارد، تصریح کرد: از هر ۱۰۰۰ تن زباله، ریجکت آن ۴۰۰ تن است که باید برای ۶۰ درصد باقیمانده مکانی جهت دفن زباله فراهم شود.

سماکچی با تاکید بر لزوم پرهیز از رویکرد احساسی نسبت به موضوع زباله و پسماند گفت: نمی توان با موضوع زباله برخورد انتخاباتی کرد و بدین گونه مشکل گیلان رفع شدنی نیست.

وی با اشاره  بر اینکه باید زیرساخت جمع آوری زباله‌های تر و ریجکتی های کود آلی در گیلان فراهم شود، گفت: مجموعه استانداری و متولیان امر در تعریف مکان جدید تجمیع زباله تعجیل کنند تا شیرابه‌ها دامن طبیعت گیلان را نگیرد.

این عضو شورای  شهر رشت با بیان اینکه لندفیل سراوان تنها، مشکل شهر رشت نیست، متذکر شد: همه ما وظایفی بر عهده داریم و استانداری گیلان نیز باید جایگاه جدیدی را هرچه سریعترمعرفی نماید.

سماکچی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اسرار امروز در خصوص لوله کشی های انجام شده درمیان انبوه زباله ها گفت: شیرابه های حاصل از زباله ها که سالها به سفره های زیرزمینی ،رودخانه های گوهر رود و زرجوب و سپس تالاب انزلی می رسید اکنون 100 درصد آن را  مهار، لوله گذاری وبه حوضچه های ایزوله هدایت کرده ایم  و کل شیرابه های جمع آوری شده به سمت تصفیه خانه که در محل موجود است پمپاژ و سپس تصفیه می شود و هدف از اینکاراینست که از نفوذ شیرابه ها به سمت اراضی و آبهای سطحی و زیر سطحی جلوگیری شود.

رییس کمسیون عمرانی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه حل مسئله سراوان با نگاه استانی و ملی محقق می‌شود، گفت: کارهای خوبی در بهسازی و ساماندهی لندفیل سراوان صورت گرفته است اما این کارها زمانی به نتیجه می رسد که کل استان در این راستا همراه شوند.

وی افزود: هیچ‌کدام از ما دوست نداریم زباله وارد سراوان شود، اما شما کدام نقطه را برای دفن زباله در نظر گرفته اید؟! کنار رودخانه و پلها و نهرهای آب؟! این که خود آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.

مهیار سماکچی با اشاره به وعده‌های محقق نشده در مورد زباله سراوان افزود: اعتماد عمومی مردم به خاطر عدم تحقق وعده‌های گذشته خدشه دار شده است اکنون می خواهیم با به اتمام رساندن این پروژه همراهمی همه مسئولان و مردم، اعتماد خدشه دار شده را بازگردانیم.

محل فعلی پسماند سراوان، کاربرد گردشگری دارد و در آینده نزدیک می‌توان آن را به سایت گردشگری تبدیل کرد

در جریان این بازدید رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهررشت با اشاره به وضعیت لندفیل سراوان، گفت: برای  زباله لندفیل مکان جدیدی در استان باید تعیین شود؛ هم اکنون کود آلی پر از زباله شده و بوی بد و مشمیز کننده ی زباله ، اهالی مسکن مهر را به ستوه آورده  است.

حسن کریمی کرنق رییس کمیسون بهداشت و محیط  زیست نیز با بیان اینکه اقدامات مناسبی در لندفیل سراوان صورت گرفته است، یادآور شد: در هیچ دوره ای به اندازه امروز در سراوان کار نشده است و همه به خوبی به یاد دارند که چند سال پیش نمی شد بدون چندین ماسک در اینجا حضور پیدا کرد.

کریمی کرنق با تاکید بر اینکه شرکت طرف قرارداد شهرداری جهت پیشبرد امور نیاز به شن و مصالح دارد و این در حالی است که تامین این حجم از شن به منابع طبیعی و شرایط اکوسیستمی ما آسیب جدی وارد می‌کند، افزود: به همین دلیل بر این باوریم ریجکت یا برگشتی زباله های خشک به سراوان برده شود تا مرحله به مرحله و بر اساس قرارداد تنظیم شده کارها انجام شود.

وی در ادامه گفت: پس از ۳۸ سال بلاخره در 4 ماه اخیر به میزان ۳۵ درصد بهسازی در سراوان انجام شده و اکثر مسئولین و اهالی نیز از پیشرفت کار راضی هستند اما از سوی دیگر بواسطه بسته بودن سراوان مشکلاتشان بیشتر شده است چرا که اکثر روستاها زباله‌ها را به حال خود رها کرده‌اند و این در حالی است که فصل تابستان و کشاورزی را پیش رو داریم و تحت این شرایط کانال‌ها و نهرها در معرض آسیب بیشتری قرار خواهند گرفت.

کریمی کرنق با اشاره به رهاشدگی زباله در اکثر روستاهای یادآور شد: استانداری باید لندفیل جدید را مشخص کند و مهم تر از همه این است که مکان جدید از لحاظ زیرساختی مهیا شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تا ۷ الی ۸ ماه آینده نیز اجازه ورود زباله به سراوان داده شود تا بتوانیم این معضل 38 ساله را به سرانجام و مردم گیلان علی الخصوص مردم سراوان را نجات دهیم.

وی در پایان افزود: محل فعلی پسماند سراوان، کاربرد گردشگری دارد و در آینده نزدیک می‌توان محل فعلی لندفیل سراوان را به سایت گردشگری تبدیل کرد.

ارسال شده در جمعه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۵ بعدازظهر
کد خبر: 6620223
آخرین خبر ها
گزیده خبرها